Programy premierowe w poniedziałki, środy oraz piątki, zapraszamy!
Mimo sprzeciwu rządu, 1 głosem przy 12 nieobecnych posłach, Sejmowa Komisja Kultury i
Środków Przekazu na zamkniętym dla strony społecznej posiedzeniu, przyjęła w pierwszym
czytaniu niekonsultowaną z rynkiem poprawkę do nowelizacji prawa autorskiego –
wprowadzenie dodatkowych tantiem za reemitowanie. Tylko ta zmiana art. 70 ust. 2[1] PrAut
ma obciążyć polskich przedsiębiorców telekomunikacyjnych kolejnymi 40 milionami złotych
rocznie na rzecz organizacji zbiorowego zarządzania, wobec już uiszczanych 200 milionów z
tytułu reemitowania (wzrost o 20%).
Jako przedstawiciele operatorów, jesteśmy oburzeni nietransparentnością procesu
legislacyjnego, na ostatnim etapie implementacji prawa UE. Tak szkodliwa poprawka pojawiła
się i została przyjęta dopiero 19 czerwca 2024 roku, a już po tygodniu – od 26 czerwca 2024
roku – mogą odbyć się kolejne czytania projektu ustawy. Prace nad wdrożeniem unijnych
dyrektyw trwały natomiast przeszło 3 lata i nigdy wcześniej taki dodatkowy obowiązek dla
reemitentów nie był zapowiadany. Postulat taki nie był nawet popierany przez wszystkich
uprawnionych (OZZ), a przez stronę rynkową oceniany był jednoznacznie krytycznie, jako
sprzeczny z unijnymi regulacjami i prowadzący do negatywnych konsekwencji. Pomimo to, w
ostatnim momencie, poprawka została zgłoszona na zamkniętym posiedzeniu komisji, w
obecności kilkunastu posłów i lobbysty OZZ aktorów.
Apelujemy więc o nieuzupełnianie porządku obrad najbliższego posiedzenia Sejmu o
kolejne czytanie projektu nowelizacji prawa autorskiego, zawierającego tę „wrzutkę”.
Potrzeba bowiem czasu, by każdy dotknięty zgłoszoną poprawką mógł się do niej odnieść,
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego ocenić jej skutek, a posłowie zdecydować, czy
popierają tak skokowy wzrost obciążeń przedsiębiorców. Trzeba bowiem pamiętać, że w
Polsce jest kilkuset reemitentów, większość działa lokalnie, jako mikro, małe i średnie
przedsiębiorstwa. Obecnie ponoszą wysokie koszty związane z dostosowaniem swojej
działalności do rewolucyjnych zmian w prawie komunikacji elektronicznej. Nałożenie tak
wysokich dodatkowych opłat byłoby kolejnym ciosem, po którym większość mogłaby już się
nie podnieść. Z pewnością ograniczeniu musiałaby ulec działalność deficytowa, jak nadawanie
programów lokalnych, tak pozytywnie odbieranych przez społeczeństwo. Te dodatkowe
tantiemy miałyby być naliczane od przychodów – mogłyby więc przekroczyć cały osiągany
zysk, bowiem wysoka konkurencyjność polskiego rynku telekomunikacyjnego wymusza
świadczenie usług na stosunkowo niskich marżach.
Aby uniknąć najgorszych konsekwencji wejścia w życie zmian w prawie autorskim, apelujemy
o zgłoszenie i przyjęcie poprawki przywracającej projekt do kształtu z przedłożenia
rządowego, czyli usuwającej art. 70 ust. 2[1] pkt 6 PrAut. Od początku nie był to projekt
doskonały, w wielu punktach odbiegający od tego, czego wymaga Unia Europejska – izby
zgłosiły szereg postulatów, które wciąż podtrzymują. Ale skoro ustawa miała wyrównywać
szanse polskich przedsiębiorców z wielkimi zagranicznymi big techami, to nie można teraz
wprowadzać dodatkowych obciążeń grożących falą upadłości polskich przedsiębiorców
telekomunikacyjnych. Zwłaszcza tych najmniejszych, którzy już teraz z trudem są w stanie
sprostać rosnącym kosztom działalności, na wysoce konkurencyjnym rynku, w tym z tytułu już
uiszczanych opłat licencyjnych. Byłby to skutek całkowicie przeciwny do zamierzonego i
długofalowo odbiłby się negatywnie także na wynagrodzeniach dla polskich twórców
Sieradz Zduńska Wola Łask
SPRAWY SPOŁECZNE
Sieradz Zduńska Wola Łask
SPRAWY SPOŁECZNE
Sieradz Zduńska Wola Łask
SPRAWY SPOŁECZNE
Sieradz Zduńska Wola Łask
SPRAWY SPOŁECZNE
Sieradz Zduńska Wola Łask
SPRAWY SPOŁECZNE
Sieradz Zduńska Wola Łask
Partnerzy